לאירוע מוצלח חייגו- 054-7573273

כיצד לעורר מוטיבציה

כיצד לעורר מוטיבציה בקרב העובדים?

אחת השאלות שמטרידות מנהלים בתחילת דרכם היא כיצד לפתח ולשמר מוטיבציה בקרב העובדים על מנת שיפעלו באופן מירבי להשגת היעדים של הצוות. ובכן, תנאי הכרחי למוטיבציה של עובד היא שמערכת הצרכים שלו מקבלת מענה. את מערכת הצרכים של העובד ניתן לתאר  אמצעות תיאורית פירמידת הצרכים של מאסלו* וההשלכה הארגונית שלה  מאסלו חילק את הצרכים של האדם לחמש רמות. ככל שהצורך נמצא נמוך יותר בפירמידה, כך הוא חייב להיות מסופק לפני הרמות שמעליו (כיום יש תיאוריות שחולקות על כך, אך ברמה הכללית זה כנראה נכון)

מהן הרמות השונות, וכיצד הארגון יכול לתת להן מענה?

צרכים פיזיולוגיים – רמה זו מכילה את הצרכים הפיזיולוגיים של האדם הכוללים אוויר, מזון, שינה, מין וכד’. בהקשר הארגוני העובד זקוק לתנאים פיזיים מתאימים לצד תנאי שכר המאפשרים לו קיום פיזי נאות עבורו (זהו הקו האדום המינימלי שהעובד יגדיר לעצמו).

בטחון – רמה זו מכילה את הצורך האנושי בוודאות ויציבות בסיסית בהיבטים שונים של החיים. בהקשר הארגוני הבטחון מתורגם לבטחון תעסוקתי (בניגוד לחשש מאיבוד המשרה) אך גם למסגרת של משימות ברורות או לפחות ייעוד ברור (ראה בהרחבה: כיצד להגדיר ייעוד). הבטחון גם נמדד ביכולת של העובד להבין את ההשלכות הצפויות של מעשיו: כיצד יתוגמל כשהוא עומד במשימות, ומהן ההשלכות של התנהגות לא ראויה או אי-עמידה במשימות.

חברה ושייכות – ע”פ מאסלו, האדם צריך להיות חלק מקבוצה מבלי לאבד את הזהות העצמית שלו. בהקשר הארגוני, העובד זקוק למסגרת חברתית סבירה (אין כוונה להחליף את “החברים מהבית”) בה הוא ירגיש שלם עם עצמו בתוך קבוצה של אנשים שהוא מעריך ומקבל ממנה יחס הולם. השייכות באה לידי ביטוי גם במערכת ערכים ארגונית שתואמת את מערכת הערכים של העובד.

כבוד והערכה – לאחר ששלוש רמות הצרכים הקודמות קיבלו מענה, השלב הבא הוא לקבל הערכה וכבוד מהסביבה שבאה לידי ביטוי בהכרה, מעמד חברתי, מעמד כלכלי וכו’. בהקשר הארגוני העובד זקוק בראש ובראשונה להכרה מצד המנהל אך גם מצד הקולגות. כאן נכנסים גם הזוויות הנוספות של תנאי שכר והטבות הקשורות למעמד חברתי (מעבר לסיפוק צרכים פיזיים) כגון: שכר גבוה, רכב והטבות שונות.

הגשמה עצמית – הרמה הגבוהה ביותר היא הצורך למצות את היכולות האישיות באופן המיטבי. בהקשר הארגוני נדרשת התאמה טובה בין כישורי העובד לדרישות התפקיד ויכולת לפתח את היכולות לאורך זמן. בנוסף, צריכה להיות התאמה בין החזון האישי של העובד לחזון הארגוני.

מה מצופה מאיתנו המנהלים?

 

0
    0
    העגלה שלך
    העגלה שלך ריקהלהמשיך לקנות
      פתיחת צאט
      לשליחה הודעה whatsapp לחץ כאן
      Call Now Button דילוג לתוכן