מבנה הקבוצה
הגורמים המשפיעים על מבנה הקבוצה
ישנם גורמים שונים המשפיעים על מבנה הקבוצה, ושל קבוצת עבודה בפרט. מבנה הקבוצה משפיע בהתאמה על האנשים עצמם.
מבנה דמוגרפי – האם הקבוצה היא של נשים? גברים? גם וגם? מה יחס הגברים והנשים בקבוצה? אולי מבחינת גילאים – צעירים? מבוגרים? מעורב? כל ההיבטים הדמוגרפיים שיכולים לעלות.
עומדת השאלה האם הצוות הוא הומוגני או הטרוגני?
צוות הומוגני בעל שפה משותפת אבל לצד היתרונות של זה יש גם חסרונות – כנראה שלא יהיו זוויות ראייה חדשות. אם נחפש יצירתיות יכול להיות שנפסיד אותה. אם לא נחפש יצירתיות – יכולה להיות בעיה של חשיבה קבוצתית.
טכנולוגיה – מה מידת השליטה של כל אחד באותה טכנולוגיה. אם הצוות מפעיל צוות הנדסי כבד, זו שאלה קריטית האם העובדים חדשים או מנוסים בשימוש בציוד הזה. יש תפיסות שאומרות שלטכנולוגיה השפעה דרמטית על עבודת הצוות – ידוע שיש השפעה מסויימת אבל לא עד כמה.
תנאים פיזיים וסביבה – צוות שעובד בחוץ לעומת צוות שעובד במשרד.
גודל הצוות – צוות של 5 אנשים שונה מצוות של 10 אנשים. היתרון של צוות גדול – יותר רעיונות, יותר תפוקה. מצד שני יש תופעות נוספות – אנשים יותר נעלמים (משהו שלא יקרה בצוות קטן יותר), יותר מקום לקונפליקטים. בצוות קטן כל אחד יחוש אחריות. אומרים שהמספר האידיאלי לאנשים בצוות הוא 7.
מבנה סוציומטרי – שואלים אנשים על חבריהם לצוות ובעזרת כך לבנות סוציוגרמות – דיאגרמות המתארות מבנים שונים של צוותי עבודה (תמונה במצגת). הצוות הכי טוב זה שכולם בקשר עם כולם – דוגמת היהלום, יכול להתקיים בו ניהול דמוקרטי – יש מנהל אבל יש חופש ביטוי לכל אחד.
מבנה סטטוס – בכל קבוצה יש סטטוסים– פורמליים ובלתי פורמליים, מקצועיים ולא מקצועיים. את הלא פורמלים אלה סטטוסים שהעובדים מחליטים עליהם ולא הארגון. גם מבנה הסטטוס משפיע על מבנה הקבוצה – אם ניקח צוות שבנוי כולו מקצינים או צוות שבנוי מקצינים וחיילים יהיה מדובר בשני צוותים שונים.
מבנה פורמלי ולא פורמלי – התפקיד הפורמלי מזוהה עם הארגון והתפקיד הלא פורמלי מזוהה עם החברה. השאלה היא מהו התפקיד שניתן לאדם בצוות ע”י הארגון (תפקיד פורמלי) ומהו התפקיד הלא רשמי שהאדם תופס (הארגון יכול למנות מישהו כראש צוות, אבל הקבוצה יכולה להחליט שהם מאד מכבדים מישהו אחר בקבוצה ורואים בו כמייצג אותם ויפנו אליו שייצג אותם בפני אחרים בארגון). קשור למבנה סטטוס.
מבנה אישיות – בקבוצות קטנות יש השפעה לאישיות של כל אחד מחברי הצוות. זה יכול להכתיב את האווירה, את הקצב, את תהליכי העבודה של הקבוצה.
ישנם 4 מרכיבים המאפשרים לתאר את הקבוצה באופן שונה:
1. מידע – מי מעביר למי מידע
2. סמכות – למי יש סמכות כלפי מי
3. עבודה – מי עושה מה ועם מי
4. ניעות \ מוביליות – אם יש שינוי במיקום או בתפקיד של האדם בקבוצה. יכול להיות מצב של אי מוביליות.
חלוקה נוספת של מבנה קבוצה
חלוקה נוספת היא של בלבין ל-9 תפקידים חברתיים של חבר צוות, שיכולים להתאים לסוג האישיות שלו:
מעצב \ מוביל shaper – מאתגר, מעורר מוטיבציה
מיישם implementer, company man – ביצועיסט, ידאג שהעבודה תיעשה בפועל. צריך אחד כזה בכל צוות
מתאם \ יו”ר coordinator – מנהיג חברתי, מארגן, מקשר בין אנשים, דואג שהתקשורת תהיה טובה בצוות אבל הוא לא בהכרח ביצועיסט, הוא מתעסק בהיבט החברתי
משלים \ מסיים completer – מסיים, פרקטי, כשתהיה תכנית של מה שרוצים לעשות – ישאל לגבי הפרטים (מי עושה מה, איך, מתי)
איש צוות team member – מגשר ומפשר (יש דמיון ל-3)
ספק משאבים \ שר החוץ resource investigator – מי שיתפוס תפקיד המייצג את הצוות כלפי הארגון, יבקש דברים בשם הצוות
חדשן plant – יצירתי, רעיונאי, יעלה רעינות – לא ביצועיסט ולא יודע איך ליישם את הרעיונות שהוא עצמו מעלה
מבקר monitor – חד וביקורתי, הביקורת יכולה להיות יעילה או להשפיע לרעה
מומחה specialist – מומחה בתחומו המייעץ לצוות
אחד התפקידים של מנהל צוות זה להבין מה האישיות של כל אחד מחברי הצוות ולתעל אותם למטרות הארגוניות. החוכמה היא להבין את הדברים האלו ולהשתמש בהם נכון. מנהל כזה יגיע לסינרגיה. אחת ההחמצות היא קבוצת אנשים מוכשרים כל אחד בתחומו שלא עובדים יחד בצורה נכונה – מוציאים דברים לא טובים אחד מהשני והמשימה לא מושגת.