הקבוצה כשלם
כמנחים עלינו להסתכל על 2 פאזות כשמדברים על הקבוצה כשלם:
הקבוצה כשלם– מה הנרטיב של הקבוצה, מה הקבוצה אומרת. כל אחד מגיע עם סיפור משלו לקבוצה, אך כמנחה קבוצה אתה לא מכיר את הסיפורים. עליך ללמוד את הסיפור הקבוצתי
האדם – המשתתף בקבוצה המביא את האינדיבידואל שלו ברבדים שונים בקבוצה.
אלה 2 צירים שאנו צריכים לשים לב אליהם כשמדברים על הקבוצה כשלם:
שני הצירים הם נמצאים במתח- הסיפור האישי למול הקבוצתי.
יכול להתנגש ברמת הנורמות שנקבעו בקבוצה- הנורמות הולכות ומתגבשות בתוך קבוצות ונאמרות באופן גלוי.
קבוצה היא דינאמית, חיה נושמת ומתפתחת- הקבוצה היא בועתית, והדינמיקה קוראת רק בתוך הקבוצה (באותו חדר, באותו הסטינג בו היא מתרחשת) הקבוצה מעתיקה את החיים בחוץ ומביאה אותה לתוך החדר.
כיצד יתכן שקבוצה שחיה חיים ויוצרת מאין חיי מעבדה מצליחה לייצר דינמיקות אמיתיות עד שלעיתים המשתתפים בקבוצה חווים את החיים בקבוצה מחיים יותר אמיתיים מהחיים שבחוץ.
החוויה של הקבוצה היא שיש גבול שהוא בלתי חדיר (למשל חברי קיבוץ, מה התחושה של מישהו חדש שמנסה להיכנס)
הרמה הלא מודעת והסמויה של הקבוצה
אזריין- אומרת כי מתחת לקבוצה מתנהל רובד סמוי של הקבוצה שהיא קבוצה בלתי נראית.
לקבוצה יש נורמות חזקות למשל בהייטק: אתה לא תהיה הראשון שלוקח את התיק ויוצא הביתה.
הנורמות הסמויות הן יותר חזקות מהנורמות הגלויות וזו הקבוצה הבלתי נראית.
ביון- מתייחס לקבוצת ההנחות הבסיסיות
לקבוצה יש דינמיקה וחיים משלה השונים מהחיים הפרטיים ומעצבים את פני הסיפור.
הקבוצה היא בעלת תלות הדדית, ככל שהתלות ההדדית יותר חזקה..
הסיפור הקבוצתי הוא לא סכום חברי הקבוצה, אלא יש משהו סינרגטי המעביר מסר של מעבר לבודדים הקיימים בחדר.
כמנחים קל להתבלבל ולקלוט את הקבוצה דרך הדומיננטיים יותר- זה מוליך שולל לחשוב דרך העיניים של הדומיננטיים.
יתכן מצב שיש בודדים המספרים: שהקבוצה שמחה- אך זו רק התחושה של הבודדים האלה.
נורמה – כללי ההתנהגות של הקבוצה
תמה – מה המוטיבים המרכזיים שיש בסיפור, בקבוצה, בשיר וכו'…
לעיתים קל לזהות תמות ולעיתים הן כל כך סמויות שהקבצה מתקשה לגלות את התמות.
אנחנו צריכים לזהות את התמה המרכזית שלה יש השפעה אדירה על מה שקורה בחדר.
מהי אותה סוגייה הנמצאת בחדר ומנהלת את החדר.
אחד האתגרים בהנחייה הוא לחקור את התמה.
יכול להיות שבקבוצה יש תת תמות ורגישות כזו או אחרת בקבוצה.
לעיתים התמה היא בעלת עוצמה רבה שקשה להתנער ממנה או להוריד את עוצמתה.
שיום (לתת שם לתמה מסויימת) היא מאוד חשובה- היא נותנת לנו לעשות פוקוס מסויים ולהגדיר את התמה/ התופעה.
איך מזהים נורמות?
עובד חדש המגיע למקום ורואה דברים שקורים אפילו שהם בניגוד לנהלים אלה הנורמות!
הנורמה מהווה רשת בטחון עבורנו- מגנה עלינו, כי אם כך נוהגים פה ואנו לומדים לנהוג באותו האופן אז אנו כבר חלק מהקבוצה וכך אנו שומרים על עצמנו.
אי קבלת הנורמות מדירה את היחיד מהקבוצה.
לכל אחד יש את הערכים והאמונות שלו מהבית, אלה מהווים את המגדלור עבורנו.
אולי יעניין אתכם גם: ODT למורים