שלבי התפתחות הקבוצה
שלב 1: התקשרות
המטלה הבסיסית היא לפתור את סוגיית ההתקשרות בין החברים. השגת מטלה זו מבטיחה שהקבוצה הפכה למערכת חברתית וכי נוצרה זהות קבוצתית. בשלב זה של תחילת היכרות בדרך כלל ישנה שמחה שלאחרים התנסויות דומות. ישנה קבלה של הדברים ללא ביקורתיות. הדבר חיוני להתפתחות הקבוצה משום שעדיין אין בכוחה לשאת עימות פנימי בין חבריה. חשיבות השלב בכך שהוא מספק מוקד סביבו יכולה הקבוצה להתאחד ולהתלכד. השוואה בין ההתנסויות התוך קבוצתיות והחוץ קבוצתיות מדגישה את ההבדלים וכך משרטטת בקווים כלליים את גבולות הקבוצה. הסכנה בשלב זה שהקבוצה תמשיך באווירה הלא ביקורתית ולא תצליח להתקדם לסוגיות אינטראקטיביות ומרכבות וקונפיקטואליות יותר
שלב 2: בידול
המטלה הקבוצתית היא להכיר בכך שיש הבדלים בין החברים. המוקד צריך לעבור מהגבול החיצוני של הקבוצה לאינדיבידואל. הסכנה היא שהאווירה הלא ביקורתית משלב 1 תימשך והדבר לא יאפשר שינוי. בשלב זה מתקדמת המודעות לשוני בין חברי הקבוצה וסודק מעט את הנחת הדמיון מהשלב הקודם, מה שמוביל לאווירה של קונפליקט ועימות. תחילה יש קיטוב כאשר החברים מדגישים את ההבדלים ע"י שימוש בהצהרות מוגזמות וסטריאוטיפיות. הרגש שמופיע בתהליך זה מוביל לחשיפה עצמית ספונטאנית הפותחת את הגבולות בין החברים. הגבולות תחומים ע"י הצדקה עצמית והערות מאתגרות. תהליך זה מדגיש את הגבולות וההבדלים בין החברים. תוצאה אחת של תהליך זה הוא הצורך לפתח מנגנון לפתרון קונפליקטים. אם חברי הקבוצה ינקטו בגישה בלתי מתפשרת ולא יפתחו יכולת לשת"פ הדבר יכול להוביל לפיצול עד פירוק הקבוצה. הקונפליקטים ואופן פתרונם מוביל לחיזוק הנורמות על פיהן תעבוד הקבוצה
שלב 3: אינדיבידואציה
מטרת הקבוצה בשלב זה היא לקדם את האינדיבידואציה של חבריה ובכך להכיר לעומק את מורכבותו של כל חבר. התהליך באמצעותו משוגת המטרה הוא אתגר בין- אישי אקטיבי בסביבה תומכת. אם הקבוצה לא עוברת תהליך זה בצורה טובה היא עלולה להישאר בקונפליקט בלתי פתור או בלכידות לא בדוקה. זה שלב בו נעשה שימוש פרודוקטיבי בדברים שהתפתחו בשלב הקודם, דבר שנותן תחושה שהקבוצה "עובדת". המוקד, שבשלב הראשון נע בגבול החיצוני, בשלב השני הגבול בין החברים עובר בשלב השלישי לגבולות התוך אישיים של החברים
שלב 4: אינטימיות
המטרה בשלב זה היא לחוות אינטימיות ולחקור את משמעותם של יחסים קרובים. אינטימיות אמיתית יכולה להיות רק על בסיס הכרה עצמית הדדית, כאשר החברים מכירים את עצמם ואת זולתם בדרכים מורכבות יותר. המידע הרב מהשלב הקודם מביאה בהכרח לאינטראקציה קרובה, שרק על ידי התרחקות אקטיבית ובידוד חברתי ניתן יהיה להימנע מכך. הצורך הגדל בתלות מגן מפני ההשארות באינטרוספקציה של השלב הקודם. החברים האינדיבידואליים (תת- המערכות) יותר משפיעים אחד על השני ככל שהיחסים בניהם הופכים עמוקים ומורכבים יותר. הגבול במרכז המוקד הוא בין זוגות חברים החוקרים את הקשר הייחודי בניהם ביחס ליחסיהם עם אחרים בקבוצה.
שלב 5: הדדיות
המטרה בשלב זה היא לפתח תחושה של אחריות הדדית בין חברים ולחקור את משמעות הקרבה. זה לא מתבטא בתחושה מוגברת של אינטימיות אלא כהערכת ייחודיותו של כל חבר. המוקד הוא על הגבול המקיף כל חבר במונחים של אוטונומיה פנימית ואחריות בין אישית כלפי אחרים בד בבד
שלב 6: סיום
המנחה, האינדיבידואלים והקבוצה צריכים לעסוק בסיום המערכת החברתית ה"מלאכותית" הזו. סיום יכול להתרחש בכל נקודה בחיי הקבוצה. לא יהיה שינוי משמעותי אצל האינדיבידואליים אלא אם כן הקבוצה תגיע עד לשלב השלישי לפחות. ניתן להתייחס לשלבים 1 ו 2 כאל שלבי "טרום עבודה"- חשובים והכרחיים, אך ראשוניים.
דרגת ההתפתחות בכל קבוצה בנקודת הסיום תלויה במאפייני חבריה, מיומנותו של המטפל ובצרכיה הדחופים של המסגרת:
שלב 1: המוקד התוכני הוא בדמיון בבעיות ובהתנסויות ובהבדלים בין האירועים בתוך הקבוצה ומחוצה לה
שלב 2: המוקד הוא בהבדלים בין החברים
שלב 3: המוקד הוא בגילוי מידע אודות ההיבטים השונים של העצמי, מידע שממשיך לתפוס נתח משמעותי גם ב
שלב 4: שלב זה מתמקד בהשוואה ובניגוד של הקשרים הייחודיים בתוך הקבוצה ומחוצה לה
שלב 5: המוקד האינפורמטיבי מהשלבים הקודמים מורחב להיקף אחריות רב יותר ביחסים