Levi, D. (2011). Group dynamics for teams. Sage publications. Ch.4

דיניקה בקבוצות

Levi, D. (2011). Group dynamics for teams. Sage publications. Ch.4

דינמיקה בקבוצות

עבודה בקבוצה לעיתים גורמת להפחתה במידת המוטיבציה של היחיד בקבוצה שנגרמת כתוצאה מ"בטלנות חברתית", שפירושה תרומה נמוכה יותר של הפרט בתוך קבוצה, לעומת עבודתו באופן יחידני. תופעת "אפקט הפראייר" היא דוגמה לבטלנות חברתית. במצב זה משתתף חזק בקבוצה אינו מתבלט כדי לאפשר לאחרים לעשות זאת, מה שמוביל את כל חברי הקבוצה לתרומה נמוכה יותר. דרך טובה לצמצום תופעת הבטלנות החברתית היא ליצור תיאום בין חברי הקבוצה, כלומר, עבודה התלויה בכל ממשתתפי הקבוצה, בדומה לשחקנים בקבוצת כדורסל.

העלאת המוטיבציה הקבוצתית יכולה להיעשות באמצעות בחירת משימה מתגמלת, מעניינת ומאתגרת. משימה טובה יוצרת תלות הדדית המובילה לתחושת אחריות אישית וקבוצתית ובכך גדל הכוח של הפרט על הקבוצה והאמונה כי הקבוצה זקוקה להם. תגמול והערכה על תוצאות טובות מחזקים מחויבות בקבוצה וכן ביצועים אישיים. הענקת פרס על תרומת היחיד בקבוצה מעלה את המוטיבציה לאחריות אישית וקבוצתית. יעילות צוותית משתפרת בעקבות הצלחות הצוות במשימות עבר ועם אמונת מנהיגיהם בהצלחתם. לכידות קבוצתית מתחזקת כאשר המחויבות בקבוצה גבוהה יותר ומכך גדלה גם מידת המוטיבציה. קבוצה מלוכדת היא קבוצה שהקשר הבינאישי בין חבריה הוא חזק ולעיתים נוצר בעקבות משימות חברתיות. יצירת חברויות בקבוצה ומידת הלכידות תורמים לתחושת ההזדהות עם הקבוצה, מה שמקל בניהול קונפליקטים ולחצים (תמיכה האחד בשנייה). לכידות קבוצתית גבוהה יותר מעלה את ביצועי הקבוצה ולהיפך. נורמות הנוצרות בקבוצה עשויות להעלות את הפרודוקטיביות הקבוצתית.

חיזוק התקשורת בין חבריה הקבוצה יכולה לתרום למידת הלכידות ולהתמודדות עם פתירת בעיות, אך לכידות גבוהה מידי עשויה לפגום בביצועים ובקבלת ההחלטות מתוך חשש של חברי הקבוצה לפגוע בקשרים הבינאישיים במידה ולא יסכימו עם ההחלטות. בידוד הצוות, יצירת קבוצות קטנות יותר, מטרות זהות של חברי הקבוצה, דרישות קפדניות יותר להתקבל לקבוצה ותמריצים המבוססים על ביצועי הקבוצה מגדילים את מידת הלכידות.

לחברי הקבוצה תפקידים הנוצרים באופן פורמאלי או לא פורמאליים המסמנים את מידת ההצלחה של הקבוצה במשימות. תפקידים לא פורמאליים יוצרים חוסר וודאות בנוגע לציפיות חברי הקבוצה ממבצע התפקיד בשל חוסר הגדרת התפקיד, מה שמביא לתחושת לחץ. גם ביצוע מס' תפקידים וחלוקה לא נכונה של תפקידים תורמים לתחושה זו ולקונפליקטים. התנסות חברי הקבוצה במגוון רב של תפקידים מביא לבחירה טובה יותר של הפרטים לתפקידים הנכונים.

בקבוצות קיימות שתי סוגי התנהגויות: "התנהגות משימתית", המתמקדת במשימות ומטרות הקבוצה, ו"התנהגות חברתית" המתמקדת בצרכים החברתיים והרגשיים של משתתפי הקבוצה בעזרת שימור הקשרים הבינאישיים. ככל שהקבוצה מפתחת קשרים חברתיים טובים יותר, כך היא יכולה לעמוד במשימות בצורה יעילה יותר.

צוות אפקטיבי יוצר איזון בין סוגי ההתנהגויות, כאשר האיזון הנכון תלוי באופי המשימה. הסתגלות הקבוצה לשינויים עוזרת בפתרון בעיות. הקבוצה מנתחת את הסביבה והסיטואציה, מתכננת ומיישמת פתרונות וכמו כן, לומדת מהניסיון. מודל מנטאלי של הקבוצה מתייחס לידע שצברה בנוגע לאופן התנהלותה בהשלמת המשימה הקבוצתית.

קבוצה יעילה מבצעת למידה קבוצתית באמצעות משוב הכולל שיקוף מידע חיובי ושלילי על הביצועים ובכך יוצרת מודלים מנטאליים טובים יותר. תהליך תצפית וניתוח קבוצתי תורם אף הוא לעבודת צוות יעילה יותר, בעיקר כשחברי הצוות עושים זאת בעצמם. בכך ניתן לסייע בהבחנה בחוסר ביחסי הגומלין ובעידוד התאמת סגנונות אישיים כדי לאפשר פעילות יעילה יותר.

הנה המייל שכל-כך חיפשת

אין להעתיק, לשכפל, לצלם, לתרגם, להקליט, לשדר, לקלוט ו/או לאכסן במאגר מידע בכל דרך ו/או אמצעי מכני, דיגיטלי, אופטי, מגנטי ו/או אחר – חלק כלשהו מן המידע ו/או המאמרים ו/או התמונות ו/או האיורים ו/או  תוכן אחר שצורף ו/או נכלל באתר אינטרנט זה, בין בישיר ובין במקביל

אם לשימוש פנימי ו/או לשימוש מסחרי.

.כל שימוש בתכני האתר ללא אישור מפורש בכתב מלידן פינדלינג הבעלים אסור בהחלט.